Powstałe w 2003 roku CasaPound
bywa określane przez swoich zwolenników jak i przeciwników „faszyzmem trzeciego
tysiąclecia”. Ruch nie koncentruje się na klasycznym podejściu do polityki,
lecz kładzie nacisk na walkę w obrębie kultury oraz wspieranie barwnego melanżu
społecznych inicjatyw swych członków. Łączy z powodzeniem cechy skrajnej
prawicy z elementami anarchizmu.
Wśród inicjatyw podejmowanych
przez CasaPound odnotować warto organizowanie pomocy walczącym o wolność chrześcijańskim
Karenom prześladowanym przez lewicową birmańską juntę, oraz organizację i udział
w misji humanitarnej w Kenii. Już te dwa wspomniane projekty nicują ewentualne
próby ustawiania politycznie poprawnego frontu przeciwko CasaPound z zarzutami
rasizmu i ksenofobii na czele. Mimo to, włoskie lewactwo zazdrosne o powodzenie
takowe inwektywy kieruje pod adresem tego nowoczesnego ruchu politycznego. Pomimo
wielu inicjatyw CasaPound to ruch radykalnego protestu, skomponowany na
zasadzie prostego przepisu Pierre’a Drieu la Rochelle: „Nie będziemy walczyć o
to czy o tamto, będziemy walczyć przeciw wszystkiemu”.
Gianluca Iannone podczas misji humanitarnej w Birmie |
Symbolem CasaPound jest żółw,
symbolizujący długowieczność i powolną, ale skuteczną konsekwencję w dążeniu do
celu. Żółw na pierwszy rzut oka jest zwierzęciem powolnym. Panuje przekonanie,
że porusza się niezdarnie. Ale wiemy, że żyje długo, jest witalny i czas
pracuje na jego korzyść. Jest konsekwentny i uparty, tak jak działacze ruchu.
Niesie na plecach swój dom, który w hasłach głoszonych przez CasaPond jest najważniejszym postulatem społecznym. Reprezentuje
prawo każdego obywatela do posiadania własnego domu, który stanowi podstawę
ekonomicznej i socjalnej stabilizacji zdrowego i sprawiedliwego społeczeństwa.
Cztery czarne i cztery białe strzałki reprezentują porządek i jedność ruchu.
Portal Alternative Right zamieścił
interesujący wywiad z liderem i założycielem CasaPound, Gianlucą Iannone.
Nazwa ruchu, który posiada już w Europie Środkowej i Wschodniej swoje kontakty
i wpływy odwołuje się do idei głoszonych
przez poetę Ezrę Pounda. Poglądy i życie Pounda stanowią punkt odniesienia dla wszystkich
działaczy formacji. Poeta i teoretyk ekonomii został po 1945 roku za swoje
bezkompromisowe poglądy aresztowany. Był obwożony po Italii w klatce na
zwierzęta, zamknięty w więzieniu, a ostatecznie osadzony w zakładzie
psychiatrycznym. W odosobnianiu spędził 10 lat. Dla Gainluca Iannone
postępowanie z Poundem jest kwintesencją „demokratycznych zapatrywań”, którym z
całą stanowczością przeciwstawia się CasaPound. Tyle wysiłku demokracja włożyła
w uciszenie jednego człowieka. Wszystko po to, aby go zniszczyć fizycznie, aby
raz na zawsze zamknąć mu usta.
Reportaż z manifestacji zorganizowanej przez CasaPound w Rzymie 25 listopada 2011 r. Materiał w języku włoskim i francuskim. |
Zdaniem Iannone podział na lewicę
i prawicę odzwierciedla nieaktualną wizję polityki, promowaną przez
parlamentarne oszustwo społeczne. Lider CasaPound zwraca uwagę na oddolną,
spontaniczną potrzebę stworzenia czegoś nowego. Jego ruch zaczyna swój marsz na
politycznej prawicy, aby objąć ostatecznie całą scenę polityczną. W ten sposób
zamierza zjednoczyć wszystkich niezadowolonych obywateli i ludzi świadomych
rozmiarów politycznego oszustwa i pozoranctwa rzekomo opozycyjnego i
antysystemowego lewactwa. Skupianie swoich wysiłków na kolejnych wyborach nie
ma najmniejszego sensu z wielu powodów. Utrwala system. Nie daje również
najmniejszej gwarancji, że wraz z jednym lub dwoma mandatami cokolwiek się
zmieni poza składem wyzyskiwaczy społeczeństwa. Remedium na dzisiejszy stan
apatii i atrofii społecznej CasaPound widzi w aktywizacji społeczności
lokalnych, w tworzeniu wielu różnorodnych ośrodków wspierających,
wykorzystujących talenty swoich działaczy i aktywnych społecznie jednostek. Dlatego
CasaPound nie koncentruje się na jednej inicjatywie, lecz podejmuje ich wiele
równocześnie na różnorodnym terenie społecznym. W nowoczesnej polityce ważne
jest tworzenie łatwego dostępu do alternatywnych i prawdziwych informacji oraz
zdobywanie terenu. Jeśli cię gdzieś nie widać, to znaczy, że cię tam nie ma – stwierdza
Gianluca Iannone. Dlatego jego ruch jest obecny na ulicy, na stadionie, w szkole,
na uniwersytecie, w księgarni, w internecie a nawet na szczycie góry. Na tym
polega nowoczesna walka polityczna. Na manifestowaniu istnienia i skupianiu
tych, którzy jeszcze „żyją” w tej cywilizacyjnej trupiarni. Polityka dla ruchu,
to przede wszystkim społeczność oraz codzienna indywidualna walka ze swoimi
słabościami, tak aby każdego kolejnego dnia stawać się lepszym.
Trudno znaleźć obszar
działalności społecznej, który nie stał się terenem nowej konkwisty tego ruchu
społeczno-politycznego. CasaPound zgodnie z poglądem Ezry Pounda uważa lichwę
za główną przyczynę zła społecznego: bezrobocia, wojen, a nawet nielegalnej
imigracji. Prowadzony przez CasaPound program „Mutuo Sociale” postawił sobie za
cel stworzenie publicznej organizacji społecznej zajmującej się budową domów
dla rodzin i sprzedaży ich po kosztach budowy, tak aby ludzie nie stawali się
współczesnymi niewolnikami systemu bankowego. CasaPound uczestniczy w tworzeniu
małych klubów sportowych, dających miejsca pracy i umożliwiających skuteczne
wychowanie młodego pokolenia, które lewica wspaniałomyślnie wyrzuciła na ulicę.
Pod auspicjami ruchu prowadzone są warsztaty teatralne, nauka gry na
instrumentach, koła plastyczne, które w ubogich dzielnicach często są jedynymi
darmowymi działaniami społeczno-kulturalnymi. CasaPound posiada również ambicje
kulturotwórcze, przejawiające się w skupianiu wokół siebie młodych
nonkonformistycznych artystów. W taki sposób powstał nowy kierunek artystyczny
Turbodinamismo, który stanowi reakcję
na współczesną sztukę „sparaliżowaną przez polityczną poprawność”. Prócz tego
CasaPound posiada własne wydawnictwo i księgarnie, oraz dużą ilość różnorodnych
stron internetowych. Sam Gianluca Iannone jest wokalistą muzycznej grupy
ZetaZeroAlfa, będącej równocześnie oficjalną trybuną muzyczną ruchu. CasaPound
wspiera i firmuje wiele wydarzeń kulturalnych, takich jak spotkania z autorami,
wystawy i spektakle. Zaangażowanie ruchu w działania charytatywne obejmuje
zbiórki pieniędzy, pomoc dla sierot i samotnych matek. Jedną z takich akcji
jest uruchomienie całodobowej linii telefonicznej „Dillo to CasaPound”,
oferującej bezpłatną pomoc prawną dla ubogich rodzin i obywateli.
CasaPound przedstawia ciekawą
alternatywę dla europejskiej radykalnej prawicy, którą w wielu krajach Europy
toczą procesy gnilne. Zapoczątkowany w 2003 roku ruch liczy obecnie ponad 4
tysiące aktywnych członków. W ciągu ostatniego roku uruchomił 33 nowe
inicjatywy (puby, księgarnie, centra społeczne, kluby sportowe etc.). Sukces
tej inicjatywy pokazuje jak tworzyć nową politykę bez wikłania się w
przebrzmiałe podziały partyjne i sztuczne konflikty, a przede wszystkim bez marnowania
energii i niepotrzebnego taplania się w demokratycznym bagnie.
Opracował
Günter Prien